إبحث

الثلاثاء، 8 أكتوبر 2013

حكايه زعبولة والبقرة وزراعة الفلوس

الواد زعبولة الغبيط كان راكب الجرار النهاردة -وبيحرث الارض - وشوية ونزل من فوق الجرار وقعد ينبش  فى الارض زي المجنون ،ويطلع فلوس - ايشى عشرة جنيه - وايشي عشرين - وايشى 50 وهكذا . اقتربت منه وسألته - واد يازعبولة انت بتعمل ايه ؟ انت بتزرع فلوس فى الارض
.- ضحك زعبوله وقال : اسكت يافرشوطى باشا امبارح اخدت حمارك ورحت السوق بعت البقرة بسبعة الاف ونصف - وحطيت الفلوس فى جيب الجلبية - قوم ايه - قووووم - وانا بركب الجرار انسقطوا من جيبي وحرتهم فى الارض .
- هههههههههههههههه
بتضحك ياعم فرشوطى - دا المصيبة انى شفت 50 جنيه فى الحرث .. انبسطت  قوى - وقبلتها وحمدت ربنا وشكرت فضله وحطيتهم فى المحفظة وضربتهم فى جيب (الصديري)- ووقفت الجرار و طلعت على البيت اتغدى.وانا قاعد اتغدى افتكرت فلوس البقرة.  ضربت ايدى فى جيب (الصديري)مالقيتشي حق البقرة فى جيبي .جن جنونى ورجعت زي المجنون ادور عليها .
قلت : وانا اللى كنت بحسبك بتضرب الارض تطلع فلوس!!
قاطعنى زعبولة -دا انا ضربت دماغى الزنخ بالصرمة - وانا اللى كنت فاكر ان السما امطرت لى دنانير اتاري الفلوس وقعت منى بدون ما احس -والجرار بعثرها وراه وانا بحرت الارض.
- قلت : وبعد مازرعت الفلوس قعدت تحصدها - صحيح من زرع حصد .
قال زعبوله - ايوه زرعتها سبعة ونصف طلعت 2 ونصف .
قلت المرة الجاية ابقى حط كيماوى وسباخ .



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

فرشوطيات تشكركم على هذا التعليق الرائع -ونتمنى لكم اياما جميلة - ويسعدنا تكرار الزيارة ,

معدلة بالفوتوشوب .. بين السخرية والحكمة: يوسف زيدان يرد على علاء مبارك بشأن زجاجة البيرة: ‘اسأل والدتك

  فرشوطي محمد علق الدكتور يوسف زيدان الكاتب الروائي، على سخرية علاء مبارك نجل الرئيس الأسبق محمد حسني مبارك، بشأن زجاجة البيرة التي ظهرت في ...